Ana içeriğe atla

Pandemi Sonrası Harcama Eğilimleri Değişti

Türkiye’de kartlı ödemeler 2022’de büyümeye devam etti, pandemi sonrası harcama eğilimleri değişti!

Garanti BBVA Ödeme Sistemleri (GÖSAŞ), BKM ve MasterCard verileri üzerinden gerçekleştirdiği “Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” araştırmasının sonuçlarını açıkladı. GÖSAŞ’ın hazırladığı infografik çalışma, ülkemizdeki banka ve kredi kartı sahipliği oranı, kart harcamalarındaki eğilim ve gelişim, e-ticaret hacmindeki artış, kart kullanımındaki demografik dağılım gibi alanlara ışık tutuyor.

Türkiye’de 15 yaş üstü nüfusun bankacılık sistemine dahili artıyor, kartlı ödemeler giderek yaygınlaşıyor…

Araştırmaya göre 2022 yılı sonu itibarıyla Türkiye’de 15+ yaş nüfus içinde banka hesabı olanların oranı yükseliyor. Bir önceki yıl %82 olan bu oran 2022 yılında %86’ya ulaşırken, Avrupa’da ortalama %97 seviyesinde bulunuyor. Finansal sisteme katılımın yükselmesiyle banka ve kredi kartı sahipliği de her yıl artarken, nakit kullanımı azalıyor ve kartlı ödeme alışkanlığı da giderek güçleniyor. Ülkemizde 2021 yılında kartlı ödemelerin toplam hane halkı harcamaları içindeki payı %40 iken bu oran 2022 yılında %42 seviyesine ulaştı.  Türkiye ortalaması olan %42 oranı %44 seviyesindeki Avrupa ortalamasına her geçen gün daha çok yaklaşıyor. Gelişmiş ülkelerde %80’e kadar çıkan kartlı ödeme oranının Türkiye’de de nakitten uzaklaştıkça, yakın gelecekte yükselerek Avrupa seviyesini yakalayıp sonrasında gelişmiş ülkeler seviyesine gelmesi bekleniyor.

2022’de 340 milyon adet kart ile 3,7 trilyon TL kart harcaması yapıldı

“Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” araştırması 2022 yılı sonu itibarıyla Türkiye’deki toplam banka ve kredi kartı adedinin %17’lik bir artışla 340 milyon adede yükseldiğini (99 milyon kredi kartı, 241 milyon banka kartı) gösteriyor. Kartlarla yapılan alışveriş harcamalarının 3 trilyon 708 milyar TL’ye ulaştığı, bu hacim içinde kredi kartı ile yapılan harcamaların da 2 trilyon 954 milyar TL olduğu görülüyor. Bu toplam harcama rakamı aynı zamanda, 2021 yılına göre %116 gibi ciddi oranda bir artışı da ifade ediyor. (2021: 1 trilyon 712 milyar TL)

2022 yılında kredi kartı ile yapılan harcamaların %75,4’ünün peşin, %24,6’ünün taksitli olarak gerçekleştiği görülüyor. Kredi kartıyla yapılan e-ticaret harcamalarında ise bir önceki yıla göre daha fazla taksit yapıldığı göze çarpıyor. 2022 yılında taksitli alışverişte e-ticaret payı %50,2’ye yükseliyor. (2021: % 44,5)

Pandemi etkileri sona eriyor, harcama eğilimleri değişiyor!

Kartlar en çok market ve AVM’lerde kullanıldı, en yüksek harcama artışı havayolu sektöründe oldu.

2022 yılında kredi kartlarının en fazla kullanıldığı kategori %19 ile market ve AVM’ler oldu. Özellikle pandemi sonrası evlerden dışarı çıkma eğilimi AVM harcamalarını arttırdı. Bunu %9 ile akaryakıt, %8 ile elektronik kategorisi takip etti. Diğer taraftan kartla yapılan harcamalarda en yüksek artış, yine pandemi sonrası seyahat eğiliminin artmasıyla beraber, %229 oranla havayolları sektöründe gerçekleşti. Akaryakıt %184, yeme-içme %157 artışla havayollarını takip etti. Pandemi sonrası daha fazla seyahat etme, AVM’lerde harcama yapma gibi dışarıdaki aktivitelere yönelik harcamaların artmış olduğu göze çarpıyor. Kartlı harcamalardaki en düşük artış ise %45 ile telekomünikasyon sektöründe görüldü.

Temassız ödeme ilk tercih haline geldi, kartlı ödemelerin yarıdan fazlası temassız gerçekleşti

“Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” araştırması, özellikle pandemi döneminde öne çıkan kartla temassız ödeme alışkanlığının giderek güçlendiğini ortaya koyuyor. Buna göre 2021’de 2,5 milyar olan temassız işlem adedi, 2022 sonu itibarıyla yaklaşık 4 milyar adede ulaşarak 1 yılda %58 artış gösterdi. Diğer taraftan 2022 yılında kartla yapılan yüz yüze işlemler içindeki temassız işlemlerin payı da ortalama %57’ye ulaştı.  

E-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki artış hızı düşüyor

Türkiye’de e-ticaret sektörü büyümesini sürdürürken toplam harcamalar içindeki artış hızı düşüyor. 2022 yılında e-ticaret sektöründeki harcama hacmi 860 milyar TL’ye ulaştı ve bu rakamın toplam kartlı harcamalar içindeki ağırlığı %29,1’e yükseldi. E-ticaret harcamalarının önceki yıllardaki artış trendi incelendiğinde, özellikle pandeminin yaşandığı dönemi de kapsayan zaman dilimine bakıldığında, 2018’de %17,4 olan e-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki oranının 2021 yılında yaklaşık 10 puanlık artış ile % 27,6 seviyesine geldiği görülüyor. Ancak pandemi sonrasına bakıldığında e-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki artış trendi 2021’den 2022’ye 1,5 puanla daha düşük bir artış hızı kaydediyor. Pandeminin sona ermesiyle beraber AVM harcamaları gibi fiziksel olarak lokasyon bazlı yapılan harcamaların artması, e-ticaret harcamalarının artış hızının düşmesinde öne çıkan sebepler arasında gösteriliyor.

https://www.ifhaber.com/bankacilik/pandemi-sonrasi-harcama-egilimleri-degisti/?feed_id=3851&_unique_id=63c93822c2ec8

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ING’den Banka Kartı Ödemelerine Yönelik Yeni Ürün: KOBİ Nakit POS

ING Türkiye, banka kartı ödemelerine özel avantajlı üye iş yeri ücreti fırsatı sunan KOBİ Nakit POS ürününü hayata geçirdi. KOBİ Nakit POS ile KOBİ’ler, iş yerlerinde yazar kasa POS cihazlarında hiçbir ücret ödemeden tüm yurt içi banka kartı ödemelerinde ertesi gün %1.49 üye iş yeri ücretinden yararlanabiliyor. Üstelik aylık POS yazılım, donanım ve bakım hizmeti ücreti ödemiyor. ING Türkiye Tüzel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Öcal Ağar, “KOBİ’lerin ihtiyaçlarını yakından takip ediyor ve onların rekabette öne çıkmalarına katkı sağlayacak ürün ve hizmetler geliştirmeyi önceliklendiriyoruz. KOBİ Nakit POS ürünüyle sunduğumuz ertesi gün %1.49 üye iş yeri ücreti fırsatıyla işletmelere banka kartı ödemelerinde maliyet avantajı sağlıyoruz” dedi. Dijital gücüyle kalıpların dışında ve hayatın içinde çözümler geliştiren ING Türkiye, banka kartı ödemelerine özel avantajlı üye iş yeri ücreti fırsatı sunan KOBİ Nakit POS ürününü hayata geçirdi. KOBİ Nakit POS ile KOBİ’ler iş yerlerinde y

Küresel Riskler Raporu 2023 Yayınlandı

Küresel Riskler Raporu 2023 yayınlandı: acil yaşam maliyeti krizi ile sürdürülebilir iklim aksiyonu arasındaki gerilimler doruk noktasında. Yaşam maliyeti krizi kısa vadeli en büyük risk iken, iklim değişikliğini azaltma ve iklime uyum sağlamadaki başarısızlık ise uzun vadeli en büyük endişelerdendir. Jeopolitik rekabetler ve içe kapanma eğilimleri, ekonomik kısıtlamaları artıracak ve hem kısa hem de uzun vadeli riskleri daha da artıracaktır. Küresel Riskler Raporu, ülkeleri "kaynak rekabetinden" kaçınmak için birlikte çalışmaya çağırmaktadır Rapor, 1.200'den fazla uzmanın, politika yapıcıların ve sektör liderlerinin görüşlerinden yararlanmaktadır. Küresel Riskler Raporu 2023'ü buradan okuyun, Küresel Riskler Girişimi 'ni keşfedin ve #risks23 etiketini kullanarak sohbete katılın Cenevre, İsviçre , 11 Ocak 2023 – Dünya Ekonomik Forumu tarafından, Marsh & McLennan Şirketleri , SK Group ve Zurich Sigorta Grubu stratejik ortaklığında hazırlanan Kür

Sermaye Piyasası Kurulu'ndan 2 Yeni Fona Onay

Sermaye Piyasası Kurulu (SPK), 2023 yılında faaliyet izni alan Vega Portföy tarafından oluşturulan Mavi Serbest Fon ve Anka Serbest Fon isimli fonların kuruluşuna onay verdi. Ana yatırım stratejisi, hem Türk lirası hem de döviz cinsi para ve sermaye piyasası araçlarına yatırım yaparak sermaye kazancı sağlamak ve portföy değerini artırmak olan Anka Serbest Fon, doğrudan veya türev araçlar vasıtasıyla yurt içi ve global piyasaların eğilimlerini yakından izleyerek yüksek getiri sağlamayı amaçlıyor. Anka Serbest Fon'un Risk Getiri Profili değerlendirme derecesi 7 olarak belirlendi. VMV koduyla işlem görecek Mavi Serbest Fon'un ana stratejisi ise daha ziyade Türk Lirası varlıklara yatırım yaparak mevduat üstü getiri elde etmek. Fon'un Risk Getiri Profili değerlendirme derecesi ise 5 olarak belirlendi. Fonların faaliyet onayıyla ilgili konuşan Vega Portföy Genel Müdürü  Sn.Tarkan Çetin, "Portföy Yönetimi alanında yeni faaliyete geçmiş olan Vega Portföy’ün ilk